«

»

okt 04

Bericht afdrukken

Keuzemenu 112 West-Vlaanderen

Eén enkel nummer dat je moet onthouden!

Sinds 1 oktober 2018 is voor de noodnummers een keuzemenu ingevoerd in de provincies Namen en West-Vlaanderen. Dit keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en heeft als doel te vermijden dat de oproep van de persoon moet worden doorgegeven. Zo wordt je onmiddellijk met de juiste noodcentrale in verbinding gebracht.

Het is dus niet langer nodig verschillende noodnummers te onthouden, enkel 112.

Hoe werkt het keuzemenu?

Doe het volgende indien je dringend hulp van een ambulance, de brandweer of de politie nodig hebt:
1. Bel naar het nummer 112
2. Je hoort volgend keuzemenu, luister naar de boodschap :
« Noodcentrale, blijf aan de lijn.
– Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1
– Voor politie, druk 2 »
3. Maak uw keuze : 1 of 2
4. Blijf aan de lijn, een operator zal uw oproep beantwoorden.

Wat gebeurt er indien je geen keuze maakt?

De boodschap wordt één keer herhaald waarna je automatisch doorgeschakeld wordt naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is.

Wat gebeurt er indien je een verkeerde keuze maakt?
Dan word je steeds, zoals nu, door de operator naar het juiste oproepcentrum doorgeschakeld.

Je zal in alle gevallen hulp geholpen worden indien u naar het noodnummer 112 belt!

In de loop van de komende maanden zal de FOD Binnenlandse Zaken beoordelen of dit keuzemenu naar het volledige land moet worden uitgebreid. Dit zal gebeuren op basis van de resultaten van het testproject in de provincies Namen en West-Vlaanderen

Heb je de app 112 BE al?
Hiervoor ga je naar de app store of play store op je smartphone, je geeft “app 112 BE” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Met een vlugge klik op het icoontje van de brandweer, ambulance of politie bereik je snel de nooddienst die jij nodig hebt!

Lees in dit persbericht bovenstaande communicatie nog eens na.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://vleteren.be/keuzemenu-112-west-vlaanderen/