Een grote brand, een overstroming of een stroomonderbreking?
Het is belangrijk om de bevolking steeds op een snelle en secure manier te kunnen verwittigen tijdens een noodsituatie. Daarom kan onze gemeente gebruik maken van BE-Alert, een nieuw systeem dat je meteen op de hoogte stelt van een noodsituatie via sms, e-mail of telefoon.
Wat is BE-Alert?
BE-Alert is een alarmeringssysteem dat jou verwittigt bij een noodsituatie. Dankzij BE-Alert kan een burgemeester, gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken een bericht uitsturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand. Je kan een BE-Alertbericht krijgen via sms, telefoon of e-mail.
Onze gemeente beschikt vanaf midden april ook over BE-Alert.
Hoe schrijf ik me in?
Registreer je op www.be-alert.be. Zo word je op de hoogte gehouden als er iets gebeurt bij je thuis. Wil je ook verwittigd worden bij een noodsituatie op het werk of bij jouw familie? Je kan meerdere adressen registreren.
Beschik je niet over een computer of internet? Geen zorgen, bij de dienst Noodplanning kun je een inschrijvingsformulier bekomen.
Ik heb geen smartphone. Kan ik me ook inschrijven?
BE-Alert kan een bericht versturen via verschillende kanalen. Je kan verwittigd worden via sms, e-mail of via een gesproken bericht op een vaste telefoonlijn. Je hoeft dus geen smartphone te hebben.
Is BE-Alert gratis?
Ja. Je kan je volledig gratis registreren via www.be-alert.be.
Wat moet ik doen als ik een berichtje van BE-Alert ontvang?
Je volgt de aanbevelingen uit het bericht op. Bij een brand zal je bijvoorbeeld gevraagd worden om naar binnen te gaan en ramen en deuren te sluiten. Doe dit zo snel mogelijk.
Verdere vragen?
Kijk op www.be-alert.be of neem contact op met de dienst Noodplanning Vleteren.
Dienst Noodplanning, Veurnestraat 4, 8640 Vleteren – 057 40 09 01 – info@vleteren.be.